Miks meie peres koduõpe?

juuni 16, 2017 0 Permalink 6

K

oduõppe järjekordne aasta on seljataha jäänud. Vanema poisiga sai lõpetatud 2. klass ja vanema tüdrukuga olime koduõppel 4. klassi viimase poolaasta.

Paljud küsivad minult, et miks koduõpe?

Siin all on hea video, mis ühtiks minu vastusega ja nägemusega, aga mida veel tahaksin rõhutada, on sotsiaalne aspekt. Esimese asjana koduõppe kohta mainitakse ja küsitakse just seda, et kas siis lapsed ei jää sotsiaalselt millestki ilma.

Nii palju, kui mina olen kokkupuutunud koolidega (nii tava- kui ka erakoolid), siis minu arvates (ma ei väida, et see nii on igas klassis ja koolis täienisti onm aga minu arvamus üldpildis) on koolides tihti sotsiaalses osas KULTUURITUS! Sotsiaalne kultuuritus!

Seda osa, mida mina sotsiaaluses väga tähtsaks ja elus toimetulemiseks vajalikuks pean, tänapäeval koolis ei õpetata, kui siis möödaminne – olenevalt õpetajast. Iga laps on koolis isenägu, tuues kaasa need sotsiaalsed oskused, mida kodust kaasa antud – ja see üldpilt on väga kirju.

Mida täpsemalt ma siis peaksin soovima, et laps koolist sotsiaalses osas endale harjumuseks kujundaks?
Kas seda, kuidas kiusamine käib, norimine, halvustamine ja pidev kriitika, valetamine, enda pidev võrdlemine teistega, teistele meelejärgi püüdlemine, heakskiidu otsimine, jne.. Milleks, kellele see kasulik on?

Sotsiaalse poole arendamisel keskendun ma sellele, et lapses endas kujuneks välja soov ja tahtmine:
+ olla aus
+ olla õiglane
+ empaatiliselt suhestuda
+ osata kuulata
+ enda mõtteid ja tundeid julgelt väljendada
+ olla tolerantne
+ olla teistega arvestav
+ olla viisakas
+ osata läbirääkimisi pidada
+ kompromisse teha
+ olla mina ise
+ jne

Seniks, kuni see ei ole lapses endas väljakujunenud soov või tahtmine, teeb ta seda kellegi teise tahtmise järgi ning see ei ole püsiv harjumus.

Aga minu ajal koolis ja ka tänapäeval näen, et vähe keskendutakse sellele, et lapses oleks endal see mõistmine MIKS need asjad on olulised? Miks peab üks inimene teisesse hästi suhtuma, miks me tahame teist inimest kuulata ja kuidas ennast ning oma soove väljendada, jne?

Koduringis, kus on samuti väga konsentreeritud suhted, tuleb väga hästi välja sotsiaalsed aspektid. Ning lapsi õigesti suunates, saavad just tõelised sotsiaalsed väärtused harjumusteks kujundatud ning selliselt ei teki probleeme ka kodust väljaspool.
Pigem on lapsed just väga sotsiaalselt julged kontakteeruma välismaailmaga/teiste inimestega pannes end välja sellisena nagu nad tõeliselt on.

Parem on lapsi panna mõistma sügavuti sotsiaalsuse häid tavasi, kui et nõuda neilt järgima reegleid, ilma reeglite põhjuseid ja tagamaid seletamata. Kas selliselt ei harjutata mitte robotlikku käsutäitmist?!
Ja kui laps söendab küsida, et miks ma pean seda või teist nii tegema, antakse rohkem tühjasi vastuseid – “Sest see on viisakas”. Võib-olla laps ei teagi, mis on viisakus!?
Igatahes tuleks reeglite tagamaid lastele rohkem seletada, nii kodus kui ka koolis.

Jägnev video andis nii palju motivatsiooni ja rõõmutuhinat, et tahaks juba järgmise aasta koduõppe perioodi ettevalmistama hakata.

6

Veel ei ole ühtegi kommentaari.

Jäta kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga


Bitnami